فهرست بستن

gnuplot ابزاری برای رسم نمودارهای دو بعدی و سه بعدی و بازنمایی داده ها

شاید به دنبال یک ابزار رسم نمودارهای دو بعدی و سه بعدی و نمایش داده ها بوده باشید که قابلیتهای متنوعی را برای شما فراهم نماید. یکی از بهترین گزینه ها برای این کار ابزار gnuplot می باشد. برای رسم نمودار با استفاده از این ابزار نیاز به دانستن دستورات مخصوص آن است. این دستورات بسیار ساده هستند لذا نیاز نیست نگران چگونه یادگرفتن آنها باشید. با دیدن چند مثال شما می توانید کاربر حرفه ای gnuplot شوید.

بسم الله الرحمن الرحیم

ابزار gnuplot از دستورات بسیار ساده ای برای انجام عمل رسم نمودار، تعیین برچسب محورها، عنوان نمودار و … استفاده می نماید. این دستورات هم می تواند داخل یک فایل ذخیره شده و در gnuplot لود شود و هم می تواند مستقلا در محیط خط فرمان gnuplot نوشته شود. البته لازم به ذکر است رابطهای کاربری متنوعی نیز برای این ابزار توسعه داده شده است تا کار با آن آسانتر گردد. با دیدن مثالهای متنوع می توان به تدریج این دستورات را حتی بدون نیاز به خواندن رفرنسهای مربوطه یادگرفت. مثال اول که اینجا مشاهده خواهیم نمود برای رسم چند نمودار در یک دستگاه مختصات می باشد:

set title "Simple Plots" font ",20"
set key left box
set samples 50
set style data points

plot [-10:10] sin(x),atan(x),cos(atan(x))

با استفاده از این دستورات ما در بازه ۱۰- تا ۱۰ نمودار توابع سینوس، آرکتانژانت و کوسینوس آرکتانژانت متغیر x را می‌توانیم با دقت ۵۰ نقطه در بازه رسم نماییم. جعبه توضیحات در سمت چپ قرار خواهد گرفت و عنوان رسم نیز با اندازه فونت ۲۰ عبارت Simple Plots خواهد بود. نتیجه به شکل زیر می‌باشد:

نمودار رسم شده برای سه تابع در بازه ۱۰- تا ۱۰ با دقت ۵۰ نمونه

حالا مثال زیر را ببینیم:

set samples 400
plot [-10:10] real(sin(x)**besj0(x))

این قطعه کد سینوس متغیر x بتوان تابع بسل j0 متغیر x را با دقت نمونه ۴۰۰ رسم می‌نماید که خروجی بهشکل زیر می‌باشد:

رسم نمودار تابعی که در آن از تابع بسل نوع j0 نیز استفاده شده است

برای رسم نمودار با استفاده از داده های موجود در فایل نیز می توانیم از نمونه کد زیر استفاده کنیم:

plot [-19:19] '1.dat'with impulses ,'2.dat' ,'3.dat' with lines

که اطلاعات را از سه فایل ۱ و ۲ و ۳ با پسوند dat خوانده و در بازه ۱۹- تا ۱۹ رسم می‌نماید. برای داده های استفاده شده خروجی به شکل زیر خواهد بود:

رسم نمودار با استفاده از داده های داخل فایل

مثالهای بسیار بیشتر و متنوعی در سایت gnuplot به آدرس زیر موجود می‌باشد که بسیار کاربردی و جالب می‌باشند که می توانید به آنها مراجعه نمایید:

سایت gnuplot قسمت demo ها